Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Skončili IC vlaky, socializmus prehral?! Ešte ani zďaleka nie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Koniec socializmu podľa SaS

Čiže podľa SaS koniec socializmu v doprave znmená, že sa vlaky zadarmo nahradia vlakmi dotovanými zo štátneho rozpočtu. ( " Súťaž medzi nimi prinesie úsporu na štátnych dotáciách ").

Mohli by ste prosím ešte napísať zoznam, čo všetko by v tom vašom "konci socializmu" malo byť dotované zo štátneho rozpočtu?

Ja som si vždy myslel, že koniec socializmu nastane vtedy, keď si občania budú môcť dovoliť z vlastnej práce zabezpečiť všetky služby, ktoré reálne potrebujú. Ozaj, ak teda doprava potrebuje dotácie, to platia nejakí Marťania, že to nemôžu platiť občania priamo (a je nutné im z jedného vačku zobrať to, čo im dáte na dotáciách).
 

 

Máte pravdu. Ideálny stav by bol nedotovať žiadnu dopravu. Nie sme ale v tej situácii. Podpora hromadnej dopravy osôb (dopravy všetkého druhu) má svoje prínosy , mala by byť však na minimálnej možnej úrovni. A to môže byť len vtedy, ak vytvoríme spravodlivú súťaž pre privátny sektor, ktorý ju bude chcieť vykonávať.
 

 

"Nie sme ale v tej situácii."
ale našťastie sme v situácii, že sa SaS do parlamentu nedostane. aj kvôli takýmto blogom
 

Dobre,

ale potonm neplaťme zo štátneho rozpočtu ani stavbu a údržbu ciest, diaľnic a železníc. Nech to postavia súkromní podnikatelia a za ich používanie vyberajú mýto na trhovom princípe od tých, ktorí tieto komunikácie používajú.
 

Spotrebná daň

Z motorových palív sa platí dosť vysoká špeciálna spotrebná daň. Takže motoristi do toho rozpočtu na stavbu ciest prispievajú dostatočnou sumou.

Ale ja neprotestujem proti dotáciám pre ľudí, ktorí si z objektívnych dôvodov nedokážu zabezpečiť prostriedky na živobytie (dopravu nevynímajúc). Ja sa podivujem nad tým, že niekto za koniec socializmu považuje systém, kde sa bude dotovať poskytovateľ služby, namiesto solidárneho prerozdeľovania ku potrebným. Dotácia výrobcom a poskytovateľom sú nesolidárne a socialistické. Pretože takto sa k úžitku dostanú aj ľudia, ktorí by to vôbec nepotrebovali.

Ja vidím rozdiel medzi socializmom, dnešnú verziu by som nazval korporátnym socializmom (jedným slovom fašizmus) a solidárnym štátom. V tom prvom sú prostriedky zo spoločného smerované hlavne ku veľkým spoločnostiam (často financujúcim volebné kampane politických strán). V tom nesocialistickom, ale o to viac solidárnom systéme by malo prerozdeľovanie smerovať ku potrebným jedmotlivcom. A tí nech si zvážia, aké služby si na slobodnom trhu s nepokryvenými cenami vyberú.

Nechápem teda pána kandidáta, ktorý píše, že "nie sme v takej situácii". Ako tom mám pochopiť? Finančne na to jednoznačne máme (prestať dotovať dopravu pre všetkých a ponechať dotácie len pre potrebných). Mám to chápať tak, že štátom podporované firmy držia politikov pod krkom tak, že si to tí politici neodvážia ani navrhnúť? Prestať dotovať veľké firmy a nahradiť to adresnou sociálnou pomocou?
 

 

Ale prečo dotovať stavbu ciest pre všetkých? Prečo nesmerovať peniaze zo spotrebnej dane tým potrebným, ktorí si nemôžu dovoliť platiť za používanie ciest trhovú cenu?
 

 

ak to zoberiem tak, že spotrebná na palivá je plus-mínus určená na stavbu a prevádzku ciest, tak si motoristi platia tie cesty podľa toho, ako ich používajú.

No a keby sa zo spoločných nedotovali firmy, ktoré prevádzkujú hromadnú dopravu, ale priamo ten potrebný, tak on by mohol napríklad tie prostriedky použiť na úhradu osobnej dopravy, ktorá je dnes ocenená trhovou cenou.

To je ten socializmus, na ktorý narážam: niekto vo "verejnom" záujme tvrdí, že bude preferovať hromadnú dopravu. Pričom reálne preferuje záujmy konkrétnych firiem, svojich kamarátov, spoznzorov svojej politickej strany ...

Úprimne: ja osobne určite viem nájsť oveľa horšie prípady štátneho prerozdeľovania, ako normálnejšia podpora hromadnej dopravy. Akurát sa netvárme, že to nie je socializmus. Že je to nesolidárne v zmysle, že niekto určí, akú dopravu má ten potrebný používať. Pričom z finančného hľadiska (prostriedky sú, len ich treba inak alokovať) by sme zvládli aj systém, kde si spôsob dopravy bude určovať ten potrebný, reps. každý slobodne sám za seba.
 
Hodnoť

 

sek od jancuru na kampan uz dosiel? ak su tie vlaky take stratove preco sa chudak podnikatel odusu bil aby mal na trati monopol za vyrazne podhodnotenu cenu? ci u neho neplatia ekonomicke zakony? IC boli stratove aj v case ked ziadne rychliky zadarmo neboli...a co sa mna tyka..zadarmo nechodim ani na jednom ale podporovat toho placka nebudem a radsej si pojdem o hodinu dlhsie v IC-kovej jednicke ako v zltom vlaku...pri ktorom ani nemam istotu ze sa nan dostanem..
 
Hodnoť

 

Hneď po ňom je nutné spustiť liberalizáciu štátom objednanej prepravy, ktorú dnes v rozsahu 96% všetkej osobnej železničnej prepravy zabezpečuje štátna ZSSK. A pustiť sem súkromných záujemcov. Na všetky linky, o ktoré budú mať záujem.

No dobre ale bojím sa že záujem bude akurát tak o koridor BA-ZA-KE kde sú najväčšie objemy prepravy a možno ešte o južnú vetvu a to ostatné, teda lokálky bude nadalej obsluhovať ZSSK s stratou ako doteraz. Jednoducho vydzobať tie hrozienka z koláča a stratu nechať štátu. Podobne ako pri nemocniciach, keď sa privatizovali labáky, RDG, záchranky a ziskové zdravotné výkony. Všetko čo bolo ziskové išlo súkromníkom a stratové veci zostali štátu alebo samospráve.
 

Lokálky so stratou

Štát nemusí obsluhovať lokálky so stratou. Môže zvýšiť ceny, môže znížiť náklady podobne ako súkromník, môže zrušiť stratovú prevádzku a nahradiť autobusmi.
Prípadne môže štát urobiť výberové konanie o prevádzkovanie s najmenšou dotáciou, ktorého sa zúčastní aj ZSSK. Tak ako sa chystá výberové konanie na trať BA-BB.
 

Si uplne mimo

zakladnou ulohou statu je obsluha uzemia rovnako v ba ako v ubli.
SK vyzera preto tak, ze ludia myslia ako ty... napr. Samnaun-CH preto napriklad ma ine dane ako su v celom CH, lebo je vysoko v horach a pristupne len z A, podobne je na tom Andorra /AND/...
Fakt dalsia SK vymetena gebula, ktora nevie nic o state, prave a podstate existencie spolocenskeho poriadku. Hlavne, ze ste dobre trafeni tym sk dvojrizom.
 
Hodnoť

 

Vlaky zadarmo bol iba obyčajný predvolebný ťah a koniec koncov si ich ľudia zaplati a sami zo svojich daní. Odmietam podporovať cestovanie zadarmo, obzvlášť, keď vlakom cestujem raz za 2-3 roky. Čo by mi ale podporiť nevadilo je opätovné zavedenie tých porušených menších liniek medzi dedinami a menšími mestami, tak už vlaky nechodia vôbec, aj keď práve to si myslím, že by ľuďom bolo viac na úžitok.
 


Najčítanejšie


  1. Martin Ondráš: Prvý minister novej vlády o ktorého sa zaujíma generálna prokuratúra 14 885
  2. Michal Porubän: Senzácia : O poslanca Ľuboša Blahu prejavil záujem Oxford,Harvard a aj Princeton ! 6 610
  3. Simona Kyselicová: Ako som začala predávat' medovníky v zahraničí || Život v Nórsku 3 027
  4. Martin Greguš: Poslanec Blaha vs ETIKA. Viete aké predmety Ľ. Blaha učil na Akadémii policajného zboru? 2 316
  5. Matúš Suby: Praktiky košickej chobotnice časť druhá- Keď je udavačstvo eufenizmom 2 100
  6. Miroslav Lukáč: Fico riadil SMER ako hadiu farmu. Iba nerozoznal hada od hadice. Jedovatých od škrtičov. 1 543
  7. Michal Šimečka: Dedičstvo Fica a Pellegriniho - sme poslední v EÚ 1 378
  8. Peter Gregor: Čierno biela sloboda - Zanzibar. 1 376
  9. Tomáš Vodvářka: Židovský humor XXXII 1 217
  10. Miroslav Ferkl: Pumpa nie je žiadna žumpa! 1 140

Rebríčky článkov


  1. Stanislav Martinčko: Čo všetko hodinku meral Pellegrinimu krajčírsky majster???
  2. Jozo Peric: Chorváti chcú aj napriek pandémii euro. Chorvátsko ho prijme v roku 2023
  3. Vladimír Bohm: Zrušenie Trampových profilov urýchľuje koniec sociálnych sietí
  4. Dušan Seberíni: Nehádžte perly pod svine. Príhovor ministrovi zdravotníctva
  5. Erik Koncz: Kam ísť, keď sa bude dať 01: Pustý kostol
  6. Peter Biščo: Zlé jazyky hovoria, že ...
  7. Július Kovács: Poslanec Hlasu Ferenčák a primátor Kežmarku. Nakopaný do zadku ministrom obrany.
  8. Gabo Németh: Gabriel Németh recenzia Ján Maršálek Spoločnosť bez svetla , O súmraku našej kultúry....
  9. Jozef Kovalík: Ako som vycestoval v čase lockdownu na narodeninovú párty
  10. Miriam Studeničová: Zmätenosť pojmov


Už ste čítali?