Zákon, ktorý poteší všetkých motoristov. ŠPZ by mohli byť vaše.

Autor: Miroslav Ivan | 15.6.2018 o 15:00 | Karma článku: 3,06 | Prečítané:  1508x

Otázky a odpovede o návrhu zákona, ktorý uľahčí život motoristom, ušetrí im peniaze a prinesie úspory aj štátu.

Registrácia motorových vozidiel na dopravných inšpektorátoch nás dnes všetkých stojí obrovské peniaze, zaberá veľa času a nezodpovedá modernej dobe, ktorú prináša centrálna elektronická evidencia vozidiel. Výsledkom sú státisíce ŠPZ v odpadkoch. Vždy po zmene okresu držiteľa vozidla.

To je základný dôvod, prečo návrh na zmenu zákona o cestnej premávke predkladáme.

Ďalším dôvodom je, že štát dnes platí monopolnému dodávateľovi obrovské sumy ročne za dodávku ŠPZ. Konkrétne, na rok 2018 objednal 967 200 kusov za 8,5 milióna eur.

V kontexte štatistiky za rok 2017 je objednané množstvo zarážajúce:

Štatistiky z roku 2017:

 

Celkový počet evidovaných vozidiel v SR (k 29.12.2017)

3 077 648

Počet zmien držby vozidiel

389 082

Počet novo evidovaných vozidiel

126 629

Počet individuálne dovezených vozidiel

100 748

Počet vozidiel vyradených z evidencie

61 980

Počet vozidiel vyradených z cestnej premávky

36 053

V čom spočíva náš návrh?

  • vlastníkom ŠPZ bude držiteľ vozidla;
  • môže si tak preniesť ŠPZ na ďalšie vozidlo a nie kupovať novú ŠPZ, či už v prípade kúpy nového, alebo ojazdeného vozidla;
  • ŠPZ nebude musieť držiteľ meniť ani vtedy, keď si bude meniť okres, dokonca už prvú registráciu si môže urobiť , kde chce – to umožní vlastne registrovať vozidlo tam, kde ho kúpi.

Ak by prešiel náš návrh, ročne by sme potrebovali len približne 300 000 tabuliek ŠPZ (150 000 vozidiel). Úspora pre štát pri najbližšom nákupe na rok, dokonca aj pri súčasnom monopolnom modeli by bola viac ako 5 miliónov eur. Oveľa dôležitejšie je však to, že kumulovaná úspora u motoristov by za rok bola až na úrovni 10 milióna eur! A to nevravím o úspore času a energie súvisiacich s registráciou vozidla.

Po tom, ako sme s kolegom Radoslavom Pavelkom predstavili náš návrh, vyvolal veľa konkrétnych otázok, na ktoré by som rád zodpovedal.
Najčastejšie otázky:

Ako by sa líšila prvá registrácia vozidla po novom v porovnaní so súčasným stavom?
Keďže už nebude adresa, resp. sídlo držiteľa rozhodujúce, budete si môcť ísť zaregistrovať vozidlo na ktorýkoľvek dopravný inšpektorát (DI). Napríklad priamo v meste, kde ste práve vozidlo kúpili. Nebude potrebné ísť do vášho okresu na DI. To napríklad zjednoduší aj použitie dočasnej ŠPZ, ktorú po registrácií môžete vrátiť predajcovi hneď v ten istý deň.

Ako to bude v prípade, keď kúpim ojazdené vozidlo v inom okrese, v akom mám adresu trvalého pobytu, alebo sídla firmy?
Majiteľ vozidla, od ktorého vozidlo kupujete, si ŠPZ ponechá. Vy si potom vozidlo, ktoré kupujete, pôjdete zaregistrovať na ktorýkoľvek DI. Ak máte už ŠPZ z vozidla z minulosti, vezmete si ju so sebou na DI. Úradník na DI posúdi, či je v zachovalom stave a priradí ju k vášmu kupovanému vozidlu a zaregistruje.

Čo v prípade, že predávam vozidlo a ŠPZ si už nechcem ponechať?
Budete mať možnosť tabuľku odovzdať na DI, ktorý vám o tom vystaví potvrdenie. V takom prípade bude znehodnotená.

Prečo nenavrhujete, aby ŠPZ išla s vozidlom trvale, ale zostala vlastníctvom držiteľa vozidla? V niektorých krajinách je to tak.
Aj o tejto variante sme uvažovali, avšak variant na držiteľa má viac výhod. Ponechávate si ŠPZ napríklad pri vyradení vozidla z evidencie alebo po havárii vozidla, ktoré je neopraviteľné. ŠPZ vám ostane. Ďalšou výhodou je to, že tí, ktorí si kúpili špeciálnu ŠPZ – podľa ich želania (pár za 331 eur) – ju môžu použiť ďalej.

Čo s označovaním okresov? Ostane to naďalej?
V našom návrhu to neriešime. Typ a popis na ŠPZ určuje ministerstvo vnútra vo svojej vyhláške. Vzhľadom k počtu objednaných kusov je ekonomické vyrobené už využiť a určite sme za to, aby sa už v budúcnosti od označovanie okresov upustilo. ŠPZ by tak mohli začínať napríklad písmenami SK.

Prečo vlastne registráciu vozidiel rieši u nás polícia? Veď to môžu robiť úradníci.
Máte pravdu, uniformovaní policajti by boli určite užitočnejší v teréne a nie v kanceláriách registrovať vozidlá. Toto je téma, ktorú máme v našom programe a v časti Štíhly štát uvažujeme o zmene v kompetencií.

V diskusii rád odpoviem aj na prípadné ďalšie otázky.

Na záver použijem slová môjho kolegu Eugena Jurzycu, ktorý okomentoval náš návrh nasledovne: „Všimnime si rozdiel medzi takýmito návrhmi a vládnymi balíčkami. Balíčky presúvajú peniaze od jednej skupiny ľudí k inej. Slovensko ako celok z toho nemá nič. Pomáhajú jedným na úkor druhých. Návrhy, ako tento, zvyšujú bohatstvo Slovenska nie na úkor nejakej skupiny, ale v prospech celej krajiny.

 

PS: V celom texte som zámerne použil výraz ŠPZ. Samozrejme, viem, že zákony hovoria o EČV. Vzhľadom k tomu, že v spoločnosti je zaužívaný pojem ŠPZ, dovolil som si v blogu použiť práve túto skratku. Ďakujem za pochopenie. :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.


Už ste čítali?