Práca (ob)chvatná, málo platná...a ešte aj protiústavná?!?!

Autor: Miroslav Ivan | 17.5.2017 o 10:18 | Karma článku: 8,71 | Prečítané:  479x

Koaličná mašinéria schválila možnosť výstavby diaľnic na nevysporiadaných pozemkoch. To je jednoduchšie vyjadrenie toho , čo sa včera stalo schválením novely zákona 669/2007.

Čo presne v obsahu tejto novely je? Nuž, presne to, že v prípade verejného záujmu môže teraz štát skôr, ako vám vyvlastní pozemok pod diaľnicu, nielen robiť úkony k získaniu stavebného povolenia, ALE aj vykonávať stavebné práce na VAŠOM pozemku.

Ale poďme pekne po poriadku. Kde a kedy to všetko začalo? Ešte začiatkom minulého roka, 2016. Ministerstvo dopravy pod vedením pána Počiatka nám neustále tvrdilo, že model PPP na financovanie obchvatu Bratislavy je ten najlepší a jediný. Upozorňoval som, aby sme brali do úvahy aj financovanie zo štátneho rozpočtu. Odpoveď znela: „Nie“. V štúdii realizovateľnosti sa páni z ministerstva rozhodli porovnávať len obchvat cez PPP model, alebo žiaden.

Dôsledok takéhoto postupu bol vyjadrený v stanovisku ministerstva financií, konkrétne Inštitútu finančnej politiky, že ak by sa obchvat realizoval a financoval zo štátneho rozpočtu, bolo by to výhodnejšie...ALE, keďže už na Verejné obstarávanie nebol čas, lebo by to trvalo minimálne rok, výhodnejšie je stavať cez PPP. Mimochodom, od podpisu PPP po súčasnosť ubehol práve rok...ten rok, ktorý bolo treba na verejné obstarávanie

A tak, 20. mája 2016 minister Brecely podpísal zmluvu na výstavbu a údržbu počas 30 rokov, teda model PPP s víťazom výberového konania. Ešte pred podpisom mi to nedalo a na tlačovej besede som vyzýval ministra, aby vykúpil pozemky, dokončil stavebné konania a až potom to podpísal. Inak hrozí riziko že nás čakajú sankcie ( ak tieto zmluvné podmienky nesplníme včas). Nie, nič také nehrozí, všetko je dobre nastavené a „máme to pod kontrolou“. To boli zhruba vyjadrenia štátneho tajomníka ministerstva dopravy, Viktora Stromčeka, ktorý mal a má celý tento projekt od jeho začiatku na starosti.

Čas bežal a dátum, 31.12.2016, kedy mali byť vykúpené všetky pozemky a vydané stavebné povolenia na všetky úseky D4 a R7 bol zrazu tu! A zase sme len počuli, postupujeme, a aj keď nemáme všetko vykúpené, máme nájomné zmluvy, resp. iné práva, umožňujúce nám pokračovať konať.

Prešlo 5 mesiacov a do parlamentu prichádza 11. mája 2017 návrh zákona, podľa ktorého stačí, že vyvlastňovacie konanie je začaté, úrady môžu pokračovať v stavebnom konaní a dokonca by zhotoviteľ, ešte predtým ako bude vyvlastnenie dokončené, mohol robiť stavebné práce. A účinnosť zákona? 15 mája!!!! 4 dni.

Pod rúškom skráteného legislatívneho konania sme mali v parlamente posúdiť takýto návrh. Návrh, ktorý má presne tie isté črty, aké boli v tejto veci a obsahu zákona z roku 2007 posúdené ako protiústavné.

Kedy sa má využívať inštitút skráteného legislatívneho konania? Vtedy, ak hrozia závažné hospodárske škody. Myslia sa však škody, ktoré vyplývajú z neočakávaných udalostí, živelných pohrôm, alebo napr., iných udalostí, ktoré nebolo možné predpokladať. Škody, ktoré v tomto prípade ale môžu vzniknúť, vyplývajú z chýb, ktorých sa dopustilo práve toto ministerstvo dopravy. Teda namiesto toho, aby hľadali, ako riešiť problém neschopnosti dodržať zmluvu a hľadanie dohody, prišli s návrhom rovno zmeniť zákon!

A diletantizmus pokračuje ďalej. V dôvodovej správe ani slovo o tom, čo nám vlastne hrozí. Dôvodom na skrátené legislatívne konanie malo byť zefektívnenie procesov...ale veď o toto ide pri každej legislatívnej zmene! A nerobíme to za 5 dní ( z toho 2 sú víkend).

Nakoniec sme sa dozvedeli, že dôvodom je to, že „špekulanti“ skúpili pozemky od neinformovaných ( k tomuto neskôr) vlastníkov pozemkov pod diaľnicu, kúpili tieto za účelom dobre sa „nabaliť“. A keďže vyvlastňovacie konanie môže trvať, poďme zmeniť zákon tak, aby sme na ňom mohli stavať aj keď nám nepatrí.

V rámci rokovania v parlamente sme poukazovali na to, že takýto zákon sme tu už mali. Bol z pera exministra Vážneho, z roku 2007. Argument preň bol, potrebujeme stavať diaľnicu D1 a potrebujeme zrýchliť stavebné konanie. D1 stále nemáme a znenie tohto zákona z roku 2007 nakoniec bolo protiústavné. O čom, domnievam sa, vedeli už vtedy, keď to schvaľovali. Zároveň ale vedeli, že ústavnému súdu to chvíľu bude trvať a dovtedy si vláda poradí. Nuž, stav dokončenia D1 je napriek tomu taký, aký je...v nedohľadne.

Som presvedčený, že ministerstvo dopravy si aj teraz uvedomuje, že zákon je protiústavný, ale zároveň vedia, že to chvíľu bude trvať, než ÚS rozhodne. A dovtedy sa bude veselo stavať. Na nevyvlastnenom,

V rámci legislatívneho konania sme využili všetky možnosti. Predložili sme aj pozmeňovací návrh, ktorým sme chceli zastaviť možnosť stavať na nevysporiadanom pozemku, ale ponechali sme možnosť v tomto čase pokračovať v stavebnom konaní. Neprešlo ani to.

V podstate to bol aj jediný relevantný pozmeňujúci návrh v tomto 5 dňovom konaní. A to už nevraviac o tom, že od ukončenia konania vo výboroch po možnosť predložiť pozmeňujúci návrh prešlo 15 minút. Takto pracuje dnes koaličná mašinéria SMER, SNS a MOST.

Samozrejme, žiadali sme ministra, stiahnite to a dajte do riadneho legislatívneho konania. Aby sa mohli vyjadriť ústavní právnici, odborná verejnosť, ale aj verejnosť. Nič!

Dnes sme teda v stave, že ak prezident Kiska túto hlúposť nezastaví, môže sa každému z nás stať, že jedného dňa vám začne po vašom pozemku jazdiť horda nákladiakov a bagre, ktoré začnú so zemnými prácami. Niečo, čo je v normálnej krajine nepredstaviteľné.

Áno, toto je fungovanie tejto vlády. Arogancia, akú si v normálnej krajine nik nevie predstaviť sa tu stáva úplne bežnou rutinou.

S nádejou očakávam, že účinnosť tejto hlúposti oddiali pán prezident vrátením zákona späť na rokovanie NRSR. Nerobím si však ilúzie. Koaličná mašinéria SMER, SNS a MOST to opäť schváli.

Na celej veci ma zaráža, že hoci je argumentácia predloženého zákona postavená na tom, aby sme nevyplatili nadmerné požiadavky tzv „špekulantom“, zo samotného vyjadrenia ministra dopravy, tomuto nakoniec nemusíme zabrániť. Ak totiž súd rozhodne, že ich nároky sú oprávnené, o tie peniaze príde štát tak či tak. Akurát dôsledkom tohto zákona bude absolútna právna neistota, kedy si nebudete už istí, keď k vám na pozemok zavíta báger, objednaný vo verejnom záujme.

A pritom by stačilo zamerať sa na skutočný problém. Zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, ktoré aj s vyjadrení ministra Érseka je práve príčinou všetkých problémov. Namiesto toho nám tu hrozia nové problémy. Súdne konania, ktoré vyvolajú práve tí, na ktorých pozemky stavebné mechanizmy na základe tohto pochybného zákona nabehnú a začnú budovať veľkolepé štátne dielo...

A nielen na toto by sa ministerstvo malo zamerať. Ak je známe trasovanie diaľnice, malo by verejnosť dostatočne a s predstihom informovať o investičných zámeroch a upozorňovať ich aspoň takouto formou, aby nenaleteli rôznym ponukám a rokovali výhradne s kompetentnými partnermi, ktorí ich pozemky za účelom výstavby odkupujú.

Čo na záver. Ministerstvo dopravy si urobilo z Ústavy trhací kalendár. Nerešpektuje nedotknuteľnosť súkromného vlastníctva. A čo minister Érsek? Veľmi dobre vie, kto je za celým týmto nedotiahnutým projektom. A nič. Koaličná zmluva je nadovšetko. V každej normálnej krajine by štátny tajomník, ktorý je pri tomto projekte od „Počiatku“ letel tryskovou rýchlosťou preč... Zdá sa však, že samotný minister nemá na to žiaden vplyv. Aká je naozaj sila, ktorá drží túto zvláštnu koalíciu pohromade, to si každý urobí obraz sám.

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.


Už ste čítali?