To vážne? Obetujeme letisko, lebo Národný letecký prepravca?

Autor: Miroslav Ivan | 6.11.2016 o 11:05 | Karma článku: 5,00 | Prečítané:  1022x

„O bratislavské letisko je záujem zo strany viacerých nadnárodných spoločností. Bez toho, aby letisko malo takéhoto strategického partnera, nevidíme možnosť realizácie myšlienky národného leteckého prepravcu,“

Toto je vyjadrenie ministerstva dopravy pod vedením Arpáda Érseka.

Áno, dobre čítate, pre ministra dopravy, Arpáda Érseka je  ďalší „ekonomický experiment“  ( po  vlakoch zadarmo a  IC vlakoch) pod menom národný letecký prepravca taký dôležitý, že obetuje najväčšie letisko SR. Jasné, nepovedal či chce predať majoritnú časť akcií, alebo vymyslí iný model, napríklad dlhodobého prenájmu. V každom prípade z toho vyjadrenia vyplýva, že prvotný záujem je  zriadiť národného leteckého  prepravcu. Nie hľadať riešenia, ako pomôcť letisku v Bratislave s investíciami do jeho rozvoja.

Kde je zodpovednosť pri tak závažných ekonomických rozhodnutiach? Ak by mal takýto ekonomický experiment platiť minister zo svojich, rýchlo by si to rozmyslel.  Nedávno ohlásené plánované opätovné spustenie IC vlakov, ktoré má začať v decembri a ktoré podľa všetkých analýz, ktoré si minister dal urobiť, bude stratové, uvažuje o ďalšom nezmysle, spustiť prevádzku národného leteckého prepravcu. Jeden skrachovaný v minulosti ministrovi asi ako dôkaz nestačí.

A zdá sa, že tak minister, aby si urobil „národnú“ čiarku pri plnení tohoto nezmysleného cieľa, je pripravený vzdať sa zásadného vplyvu na strategické NÁRODNÉ letisko SR.

Napadá ma pri tom len jedna, síce od ekonomiky výrazne vzdialená, ale v kontexte ostatných rozhodnutí súčasného ministra, len jedna logika. A to,  prísľub v programovom vyhlásení je jasný, národný letecký prepravca MUSÍ byť.  Minister financií však peniaze na národného leteckého prepravcu neposkytne a tak ostáva len, zohnať ich inde, napríklad vzdaním sa kontroly nad letiskom.

A to hovoríme o letisku, ktoré sa konečne po rokoch zviecha zo svojich problémov a ktorému zásadným spôsobom narastá ostatné 2 roky počet odbavených cestujúcich. V roku 2015 HYPERLINK "https://www.bts.aero/o-letisku/o-spolocnosti/profil-spolocnosti/statisticke-udaje/"to bol oproti roku 2014 nárast prepravených osôb o 15%za prvých 10 mesiacov tohto roka o 13 % v porovnaní  s rovnakým obdobím minulého roka.  V nákladnej doprave nárast o 8% a v počte vybavených letov ( odletov a príletov) o 4%. Teda všetko pozitívne ukazovatele, z ktorých letisko profituje a ktoré sú jeho základným biznisom. Z výročnej správy bratislavského letiska vyplýva, že dosahuje prevádzkový zisk a výsledný hospodársky výsledok v strate je hlavne kvôli splácaniu úveru za nový terminál. Ak chceme, aby sa rozvíjalo ďalej, potom by sa minister namiesto snov o národnom leteckom prepravcovi mal zaujímať, čo letisku Bratislava pomôže. Nie to, ako sa ho zbaviť. Som presvedčený, že štát by si mal zachovať svoje NÁRODNÉ letisko a hľadať riešenia, ako ho čo najskôr napojiť na pozemnú železničnú infraštruktúru SR a prepojiť ho tak z hlavnou stanicou v Bratislave a spojiť s Viedenským letiskom.

Na záver len krátku úvahu. Kto tu vlastne chce národného leteckého prepravcu? Strana SNS si vysnívala národných prepravcov na železnici, spúšťa IC vlaky, teraz je na rade letecký prepravca a desím sa, keď budú pokračovať lodným. Pán minister, ste presvedčený, že toto má byť priorita rozvoja dopravy v SR? Namiesto starostlivosti o infraštruktúru, vstupuje štát do sektora plného podnikateľských rizík. Rizík, ktoré zaplatíme my všetci.   

45% ciest 1. tr. máme v nevyhovujúcom, alebo havarijnom stave, to isté platí o mostoch na nich. Meškajúcu výstavbu diaľničnej siete a časté výluky na železničných tratiach. Toto je oblasť, o ktorú sa ministerstvo má zaujímať. Nie o služby na tejto infraštruktúre. Tie má štát prenechať v čo najväčšej možnej miere súkromnému sektoru.  A riziká podnikania tak prenechať tomuto sektoru. To platí pre všetky druhy dopravy.  Vrátane leteckej..

Jeden príklad za všetky, tender na výber vlakového prepravcu medzi BB a BA, ktorý bol otvorený už pred rokom, v novembri 2015 nie do dnes vyhodnotený.  A pritom môže len na tejto linke priniesť štátu ročne úsporu 2 až 3 mil.  EUR oproti prevádzke, ktorú vykonáva štátny prepravca, ZSSK.

Dopravné služby vo verejnom záujme, či už na železnici, alebo v autobusovej doprave, sú obrovskou finančnou záťažou a ďalšie štátne aktivity, akokoľvek národne ich budeme nazývať budú len ďalším vyhadzovaním peňazí daňových poplatníkov. Pričom práve prehodnotenie účelu a objemu vynakladania finančných prostriedkov na tie existujúce by mali byť prioritou zodpovedne sa správajúceho ministra dopravy. A nie zavádzať ďalšie...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?