reklama

Skončili IC vlaky, socializmus prehral?! Ešte ani zďaleka nie

Tak nám štátna spoločnosť ZSSK zrušila IC vlaky. A médiá hneď oslovovali cestujúcich, či im budú chýbať. Škoda, že sa ich zároveň nespýtali, či by boli ochotní si priplatiť, aby neboli stratové.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

V každom prípade po dlhom čase rozumný krok, aj keď, podľa mňa príliš neskoro. ZSSK na IC vlakoch dlhodobo vytvárala stratu viac ako 1 mil. eur ročne. A možno by to až taká suma nebola, keby vláda Roberta Fica sama socialistickým spôsobom nezasiahla do ako - tak konkurenčného prostredia a nemotivovala cestujúcich “prestúpiť” z IC vlakov do rýchlikov, v ktorých môžu cestovať ZADARMO.

Prečo sa však vláda rozhodla “pritlačiť” na ZSSK a konečne od nich žiadať konečne rentabilné prevádzkovanie IC vlakov bez strát až teraz? Po niekoľkých rokoch vyrábania strát? Až keď súkromný prepravca ohlásil odchod z trhu na linke, kde súperil so stratovým ZSSK? Odpoveďou sú len a len voľby. Odchod súkromného prevádzkovateľa by vyvolal náhly výpadok kapacít, čo by predstavovalo obrovské zmätky a záťaž iných druhov prepravy. A, samozrejme, všeobecnú nespokojnosť, ktorú si vláda teraz, tesne pred voľbami, nemôže dovoliť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nuž, mohli by sme si myslieť, že socializmus prehral, nech žije trhové prostredie. Bohužiaľ, nie je to tak. ZSSK preradí moderné vagóny zo súprav IC na rýchlikové a cestujúcich v nich bude prepravovať zadarmo. A ďalej konkurovať súkromnému prepravcovi, ktorý o tomto privilégiu može len snívať.

Naďalej tu budeme mať nerovnú súťaž medzi (v súčasnosti) dvomi prevádzkovateľmi osobnej železničnej prepravy.Konkrétne medzi ZSSK, ktorý bude voziť ľudí zadarmo a lístky mu bude preplácať štát, teda MY a súkromným prepravcom, ktorý na tieto linky nedostane od štátu ani cent. Samozrejme, je možné uvažovať o tom, že na trh vstúpi ďalší prepravca a začne konkurovať tomu jedinému súkromnému. Silne o tom ale pri takomto nastavení “súťažných” podmienok pochybujem. A do volieb určite nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Strana SaS má vo svojom programe zrušenie vlakov “zadarmo” a ak chceme mať na Slovensku vyvážené súťaživé prostredie medzi prepravcami, toto je prvý a nevyhnutný krok k tomu.

Hneď po ňom je nutné spustiť liberalizáciu štátom objednanej prepravy, ktorú dnes v rozsahu 96% všetkej osobnej železničnej prepravy zabezpečuje štátna ZSSK. A pustiť sem súkromných záujemcov. Na všetky linky, o ktoré budú mať záujem.

Súťaž medzi nimi prinesie úsporu na štátnych dotáciách na každý vlkm ( tzv. vlakový kilometer). A nielen to, začne seriózny boj o získanie cestujúceho, a to prinesie lepšie služby a nižšie ceny. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už čoskoro môžme tento socializmus ukončiť a poslať Fica a SMER z vlády preč.

Už 5. marca 2016.

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu