Zákon treba rešpektovať... hlavne keď sa nám to hodí
Mediálne správy o tom, ako súkromnému prepravcovi, spoločnosti RegioJet, nebola udelená licencia na zriadenie linky Bratislava-Nitra-Banská Bystrica sú všeobecne známe. Známe sú aj konkrétne VÚC, ktoré „len“ rešpektovali zákon a licenciu neudelili, resp., nedali súhlasné stanovisko k jej udeleniu.
Súkromný prepravca sa v tomto konkrétnom prípade ale nevzdal len tak a spustil billboardovú kampaň, ktorá mňa osobne príjemne prekvapila a ako sa ukazuje, zároveň urazila úradnícku hrdosť tých, ktorí majú pocit, že sú to oni, ktorí budú rozhodovať o konkurenčnom prostredí, a nie šikovnosť a schopnosť podnikateľských subjektov.
Podnikateľom zostali oči pre plač
Od roku 2012 sme svedkami neustáleho devastovania podnikateľského prostredia vládou Roberta Fica. Príkladov je mnoho, registračné poplatky pri zápise motorového vozidla, depozity pri registrácii platiteľa DPH, zvýšené odvody, nové sadzby odpisov, povinnosti vyplývajúce zo zdravotnej služby atď.
Salámovou metódou strácame podnikateľské slobody. Každý rok klesne počet živnostníkov o niekoľko desaťtisíc a ak to takto pôjde ďalej, za pár rokov už podnikať nebude chcieť nikto. A tí, čo budú chcieť, pôjdu zo Slovenska preč.
Je smutné, že až český podnikateľ, vlastník spoločnosti RegioJet, prebudil stojace vody tichého protestu podnikateľskej verejnosti a netradičnou formou sa rozhodol s byrokraciou bojovať.
Pozitívnym výsledkom je to, že sa do NRSR v tejto konkrétnej problematike dostávajú hneď tri návrhy novely Zákona o cestnej doprave. Bodaj by to bolo vždy tak.
Náš návrh hovorí sám za seba
Som tímlíder strany SaS pre dopravu a hneď ako sa tento prípad dostal na verejnosť, som sa presným znením zákona a podmienkami udeľovania licencií začal zaoberať. Tento zákon odkazuje na európske nariadenia a úplne by stačilo, ak by sa v ňom len spresnili niektoré podmienky fungovania cestnej dopravy v SR. Ale ako to tak chodí, chceme byť pápežskejší ako pápež a preto nad rámec európskych predpisov sprísnime podmienky poskytovania služieb prepravy tak, že to pripomína socialisticky riadené hospodárstvo.
Zákon dáva v súčasnosti Samosprávnym krajom také práva, že pod dôvody, pre ktoré podľa zákona možno neudeliť licenciu na diaľkovú dopravu, môžu „schovať“ čokoľvek. A tak môžu dovoliť niekomu na trh vstúpiť a niekomu nie.
Preto základným cieľom nášho návrhu, ktorý za stranu SaS predložili Ľubomír Galko a Jana Kiššová,je zrušiť neoprávnené právomoci Samosprávnych krajov pri udeľovaní licencií na diaľkové spoje a ponechať len tie kritériá, ktoré sú popísané v európskych smerniciach 1071/2009 a 1073/2009. Okrem toho sme v našom návrhu v rámci zmeny celého §10 zrušili právomoci odňatia licencie, v podobe, v akej boli, pretože tak umožňovali odobrať licenciu na základe subjektívnych rozhodnutí správnych orgánov.
Ďalším dôležitým bodom nášho návrhu je zmena §51, podľa ktorého sa k žiadosti o licenciu v súčasnosti vyjadrujú všetky samosprávne kraje bez toho, aby kritéria na posúdenie boli transparentné a nezneužiteľné.
Ako som v úvode spomenul, legislatívne návrhy predložili aj poslanci Martin Chren a Miroslav Beblavý, v ktorých ale naďalej ostávajú články, na základe ktorých sa správny orgán môže subjektívne rozhodovať a licenciu neudeliť alebo tú udelenú zrušiť.
Zvíťazí zdravý rozum?
Pevne verím, že v rámci rozpravy k návrhom novely tohto zákona sa aj títo poslanci priklonia k nášmu návrhu a že väčšinový klub SMERu pochopí, že toto nie je politika, ale služba občanom. Tým, ktorí tými diaľkovými spojmi reálne cestujú a ktorí určite radi privítajú nového poskytovateľa cestnej dopravy. S kvalitnými službami a konkurenčnými cenami.
Rokovanie o tomto zákone bude na schôdzi NRSR, ktorá začína 27. januára 2015.