O niektorých faktoch ohľadom nevýhodných zmlúv na nákup posypovej soli už média informovali. V skratke, 15 júla 2014 boli v Centrálnom registri zmlúv zverejnené dve zmluvy, ktoré podpísala spoločnosť NDS. Zmluvy so spoločnosťami N-POWER s.r.o. a Nelux, s.r.o. V oboch prípadoch je cena tony posypovej soli dvakrát vyššia, ako cena tej istej posypovej soli na komoditnej burze. V čase podpisu oboch zmlúv na 3 roky, vrátane tejto zimy samotná NDS vedela, ako sú na tom so zásobami vzhľadom k slabej zime 2013/2014. A zmluvy nebolo, aspoň na túto zimu, vôbec podpisovať! Zásob mali dosť, čo nakoniec vyplýva zo samotného vyjadrenia NDS.
Čo ma ale v zmluve zaujalo úplne najviac, je obsah článku 2 ods.2 v oboch zmluvách. Citujem „Množstvá CHPM uvedené.....sú predpokladané a stanovené ako maximálne a nie sú záväzné pre plnenie rámcovej dohody,.....“ . A kladiem si otázku, na čo je komu zmluva, ak množstvá odobratého tovaru nie sú záväzné a teda NDS fakticky nemusí odobrať ani gram posypovej soli!
Neviem sa akosi zbaviť dojmu, že to bola poistka pre prípad, že sa verejnosť o zmluvu začne zaujímať a toto bude pre ňu odpoveď. Ak by sa totiž nezaujímala, nákupy za zmluvné ceny by sa zrealizovali a boli by legálne a zmluvne podložené. Tak ako pri nákupe CT a stravy do nemocníc.
Obsah zmlúv sa ale dostal na verejnosť a vedenie NDS je tak pod tlakom, že reálne nákupy bude robiť ekonomicky a skutočné nákupy nebude realizovať na základe týchto zmlúv, ale cez komoditnú burzu, ktorá zjavne ponúka najvýhodnejšie ceny. Základným pilierom fungovania burzy je totiž transparentnosť procesov, v ktorých sa ponuka stretáva s dopytom a naopak.
Dôkazom výhodnosti tejto formy nákupu je fakt, že posypovú soľ cez Komoditnú burzu už v súčasnosti nakupuje Banskobystrická regionálna správa ciest a.s. a už v tomto roku tak ušetrí niekoľko 100 tisíc EUR oproti minulosti.
Minister dopravy by namiesto prestrihávania pások pri otváraní nových úsekov diaľnic mal viac sledovať konanie štatutárnych orgánov spoločnosti NDS a konať. Ak by sa totiž skutočne predražený nákup posypovej soli zrealizoval podľa zmluvy a nie cez Komoditnú burzu, nesie za to plnú zodpovednosť.
10 až 14 miliónov EUR, ktoré by sa mohli nákupom cez burzu ušetriť, znamenajú niekoľko desiatok kilometrov diaľnic ( so spolufinancovaním z fondov EU) a tým pádom zvýšenie bezpečnosti na cestách a množstvo zachránených ľudských životov.
Motoristická verejnosť na dokončenie diaľničnej siete netrpezlivo čaká.