Každý, kto v takom „paneláku" býva mi dá za pravdu, že prvé, čo nový majiteľ bytu po nasťahovaní koná, sú úpravy, bohužiaľ často dosť zásadné. Nedávno schválený zákon o poplatkoch „zabudol" na občanov, ktorí majú záujem robiť si úpravy v takýchto bytových domoch. Rieši len poplatok za zmenu stavby, Bytového domu a to konkrétne vo výške 750 eur.
Uvedený fakt má za následok, že ak ešte niekto mal v minulosti akú takú snahu legálne riešiť zmeny vo svojom byte, po účinnosti tejto novely sa tomu každý bude vyhýbať a zmeny vykonávať bez súhlasu stavebného úradu.
Namiesto toho, aby sa ministerstvo dopravy zaoberalo kritickým stavom panelových bytových domov, ktorých životnosť končí v niektorých prípadoch skôr ako za 10 rokov, vláda zvyšuje poplatky (v tomto prípade viac ako 30 násobne) a riskuje, že ďalšie nelegálne zásahy do statiky objektov budú mať za následok tragédiu, akú si Slovensko nepamätá.
Ak v súčasnosti musia motorové vozidlá povinne absolvovať technickú prehliadku po 4 rokoch od zaradenia do prevádzky a následne potom každé 2 roky, mal by sa minister dopravy zamyslieť, či v prípade objektov starších viac ako 50 rokov ( a napr. následne každých 10 rokov) by nemalo byť povinnosťou vlastníkov bytov dať si vypracovať posudok statika o tom, že objekt spĺňa všetky bezpečnostné parametre.
Obávam sa, že za tých niekoľko desiatok rokov rôznych zásahov do takýchto bytových domov to bude pre statikov jedno veľké nepríjemné prekvapenie. V každom prípade to však môže zachrániť niekoľko stoviek životov.
Pred pár dňami som zachytil v médiách informáciu, že ministerstvo dopravy sa chystá sprísniť stavebné konanie pre vybrané typy stavieb, prípadne stanovenie rozmerových kritérií pre ich zaradenie do tzv. „prísnejšej" kategórie. Naozaj som zvedavý na základe čoho sa tak rozhodli, keď príčiny nešťastia v Kurimanoch do dnešného dňa nie sú objasnené.
To, čo by ale ministerstvo malo konať okamžite, je zásadne riešiť nezmyselne schválené poplatky a začať sa zaoberať problémom dosluhujúcich stavieb.