reklama

Podpora elektromobility do “vypredania dotácie”. A čo ďalej?

Minister hospodárstva Peter Žiga oznámil radostnú novinu - podporíme nákup elektromobilov. Na čistý elektromobil poskytne štát 5.000 eur a na hybrid 3.000 eur. A to až do vyčerpania zásob pripravenej dotácie 5 miliónov eur.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Opäť jedno "systémové riešenie" z dielne sociálnych inžinierov.

Akokoľvek sa zamýšľam nad tým, prečo práve 5 miliónov a prečo na nákup automobilov a prečo možnosť čerpania okamžite...vychádza mi len jedno, to, čoho sme svedkami pri rôznych iných výzvach, napríklad pri fotovoltaických kapacitách a podobne. Neviem sa zbaviť pocitu, že niektorý dovozca elektromobilov vedel o takejto chystanej výzve oveľa skôr ako bola zverejnená a tých cca 1000 vozidiel je už pripravených. Pretože ako asi všetci vieme, elektromobily nikto nedrží na skladoch a ich dodanie trvá niekoľko týždňov, či skôr mesiacov. Ale môžem sa mýliť a čas ukáže, ktoré značky sa nakoniec objavia v zozname dotovaných..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V systémovosti poskytovania dotácií v podpore nákupu motorových vozidiel sa už Ficova vláda predviedla v minulosti, keď spustila akciu šrotovné a radikálnym spôsobom zmenila podmienky na trhu s ojazdenými automobilmi.

O pár rokov tá istá vláda, naopak, zaviedla registračné poplatky za prvé prihlasovanie áut, ktoré je v úplnom protiklade podpory predaja nových vozidiel. Teraz prichádza s experimentom podpory predaja cca 1.000 vozidiel na elektropohon.

Ako to vidím ja? Ak opomeniem možné dôvody, prečo a pre koho sa táto akcia spúšťa, tu vidím ďalšie nedomyslené kroky:

  • ak už podpora elektromobilty, potom nech idú štátne peniaze na budovanie rýchlonabíjacích staníc, predovšetkým v mestách. A dotácie by mali čerpať mestá, nie súkromné osoby,

  • a ak už dotovať automobily, tak potom tie, čo slúžia obciam a jazdia v mestskej premávke (mestská polícia a podobne)

  • ak ide o snahu podporiť alternatívne pohony, a vláda sa k tomu hlási, potom by mali byť rovnako podporované iné formy pohonov (CNG, LNG, LPG), opäť formou podpory čerpacích staníc,

  • vláda vylúčila z podpory niektoré kategórie vozidiel (L), ktoré sú určené do mestskej prevádzky a o tú by malo ísť,

  • podpora by nemala byť pevná suma, ale percento z hodnoty, s určením hornej hranice,

  • ak nepodporujeme rozvoj dobíjacích staníc, takouto podporou vylučujeme z dotácií obyvateľov sídlisk bez možnosti automobily dobiť, ibaže by sme akceptovali sieť káblov z každého bytu k autu.. , teda podpora je určená výlučne ekonomicky silnejšej vrstve obyvateľstva s rodinnými domami, lebo tí nemajú problém s dobíjaním, 

  • je tu evidentný zásah do trhu motorových vozidiel

To najlepšie nakoniec:

  • ministerstvo hospodárstva spúšťa dotačný program na nákup elektromobilov bez toho, aby vyčíslila dopady na štátny rozpočet vo výpadku na spotrebnej dani z minerálnych olejov ( nafta, benzín). Len výpadok na jednom vozidle pri najazdených cca 20.000km/rok môžme odhadnúť na 400 eur za rok. Pri 1000 dotovaných vozidlách je to výpadok 400 tis. eur ročne! Podotýkam, že výnosy z tejto dane sú najväčšou položkou, ktorou motoristi prispievajú do štátneho rozpočtu. Pri systémovosti, s akou táto vláda pracuje, môžme zakrátko, keď sa elektromobily rozšíria, očakávať novú daň. Spotrebnú daň na pohon elektromobilov, alebo daň za likvidáciu opotrebovaných batérií. Tých 400 tis. eur bude niekde chýbať. Ak teda minister hovorí A, je treba povedať aj B.

Máme tu teda opäť jeden nesystémový krok, po ktorom o pár rokov príde prebudenie a opäť bude “musieť” vláda zasahovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie som nepriateľ alternatívnych pohonov, práve naopak, rozumiem snahám vlády prejsť na iné formy pohonov. Nesmieme však zabúdať, že elektropohon je len jeden z nich a uprednostňovanie len jedného nám prinesie nové problémy v budúcnosti.

Každé dotačné opatrenie tohto typu by malo mať jasný cieľ. Je to znečistenie ovzdušia v mestách? A teda ochrana životného prostredia? Hrozba znižovania ropných zásob? Alebo niečo iné? V každom prípade, tu by mali všetky úvahy začať. A každé posudzovanie toho, ako tie ciele naplniť, by mali prejsť serióznym medzirezortným pripomienkovacím konaním v ktorom budú posúdené všetky vplyvy, vrátane vplyvu na štátny rozpočet, podnikateľské prostredie, ale aj na životné prostredie. Lebo aj tie batérie z vozidiel budeme musieť nejako nakoniec ekologicky zlikvidovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodnutie jedného ministerstva “podporovať rozvoj elektromobility” a nebrať do úvahy ostatné okolnosti považujem preto za populistické a unáhlené.

Navyše s nádychom podozrenia z nahrávky konkrétnemu predajcovi. V transparentnej vláde neakceptovateľné.

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu