reklama

Motoristi, mám pre vás jednu dobrú a jednu zlú správu

K tomu, ktorá je tá zlá a ktorá tá dobrá, sa dostaneme. Najskôr trochu histórie. Na Slovensku máme totiž unikát. Máme síce elektronické diaľničné známky, ale ich flexibilita je rigidná, ako keby sme ich mali naďalej nalepovacie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Ministerstvo dopravy, resp. ním poverená NDS, od februára vyberá poplatky za diaľnice formou elektronických známok. Avšak jediný pozitívny prvok pre motoristov je ten, že si ich môžete kúpiť elektronicky, cez internet.

Potenciál, ktorý drieme v elektronickej forme, ostal spať naďalej. Aj po tejto schôdzi NR SR, na ktorej sa prerokovával vládny návrh o novele zákona o elektronických diaľničných známkach. A na ktorú sme predložili 3 pozmeňovacie návrhy, aby to tak nebolo. A aby sme motoristom uľahčili život a štátnej správe byrokraciu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale po poriadku. O tom, že státisíce motoristov jazdia po diaľniciach a rýchlostných cestách bez známok ministerstvo informovalo pár mesiacov po nábehu systému. Vzhľadom k nastaveniu v zákone hrozili obrovské, až likvidačné pokuty motoristom, ktorí ani nemuseli tušiť, že sa priestupku dopustili.

Vzhľadom k situácii, ktorá tu hrozila, sme na májovú schôdzu predložili novelu zákona, ktorá toto mala riešiť. A nielen to, naším cieľom bolo využiť potenciál elektronických známok. Koaličná disciplína ale zákon nepustila ďalej. A o mesiac prišla vláda so svojím návrhom, ktorý rieši akurát niektoré závažné problémy. A aj tie skôr uľahčujú život úradom a nie motoristom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na rokovanie Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti sme predložili 4 pozmeňovacie návrhy, ktoré by vládny návrh vylepšili vo vzťahu k tým, ktorí to celé financujú, teda motoristom. O čo išlo?

  1. Zmeniť rigidné periódy zakúpenia známky na ľubovoľný počet dní, pričom maximálne by to bolo 365 dní. Máme tu elektronickú formu a je veľkou chybou tento potenciál nevyužiť. Ak sa dá kúpiť známka na 10 dní, potom sa musí dať aj na 11,12...atď.

  2. Alternatívne k bodu 1 zmeniť aspoň to, aby ročná známka bola naozaj ročná. Teda aby platila 365 dní od zakúpenia a nie tak, ako je to dnes, do konca januára nasledujúceho roka.

  3. Zrušiť diaľničné poplatky za prívesné vozíky. Výnosy z nich sú v objeme približne 400 tis. EUR, čo pri výbere poplatkov za diaľničné známky v minulosti (keď boli ešte nálepky) vo výške 56 mil. bolo menej ako 1%!!! A to sa odhaduje výnos za elektronické známky medzi 65 až 70 mil EUR!

  4. Znížiť pokuty za použitie diaľnice bez známky na 100, resp. 50 eur (pri platbe pokuty do 30 dní). Samozrejme, pokuta neznamená úhradu známky.

Koaličná mašinéria na výbore nepodporila žiaden z nich. Aj keď štátny tajomník na Výbore NR SR pre hospodárske záležitosti neuviedol žiadne zásadné prekážky, aby sa tak nestalo. Do pléna NR SR sme v rámci rokovania predložili body 2 až 4, ako tie najjednoduchšie realizovateľné zmeny. Koalícia nepodporila ani tie. Hoci ani nový minister dopravy nebol v zásade proti nim...

A teraz k úvodu . Aká je tá dobrá a aká ta zlá správa? Začnem tou zlou. Aj naďalej bude platnosť ročnej známky len do konca januára nasledujúceho roka. A nie poctivých 365 dní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A aká je tá dobrá? Najprv znenie zákona:

Konkrétne § 3, ods. 1 zákona:

„Diaľničná známka s ročnou platnosťou je platná od 1. januára príslušného kalendárneho roka do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka.“

Čo v podstate znamená, že ak si do 31. 12. 2016 kúpite ročnú diaľničnú známku, ktorá, ako zo znenia zákona vyplýva, má platnosť nie od dátumu zakúpenia, ale od 1. januára 2016, máte vyriešený problém všetkých jázd, ktoré ste vykonali po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest za celý tento rok. Spätne. A som presvedčený, že práve tento lapsus je dôvodom, že doteraz neboli motoristom zasielané pokuty. A ak nepríde minister s návrhom zmeny zákona (lebo zjavne opozičný návrh nemôže prejsť), to isté bude platiť pre rok 2017...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákon o elektronických diaľničných známkach mohol byť moderným a flexibilným nástrojom k motivácii motoristov využívať diaľnice a rýchlostné cesty v čo najväčšej miere. Takto ostal z neho len starý „nálepkový“ zákon a jediný prínos je ten, že nálepku nelepíte a platbu vykonáte online. Ostatný potenciál ostáva naďalej nevyužitý.

Ale čo už sa od socialistov dá očakávať... ročná známka teda reálne nie je ročná a paškvil o jej platnosti tam ostal. 

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu