reklama

Diaľničné známky, alebo...slovenskí motoristi v neistote aj naďalej

Na práve skončenej schôdzi sme predložili návrh novely zákona o diaľničných známkach. Z nadpisu je jasné, ako dopadlo hlasovanie. Pre tých, ktorých zaujíma, čo sme v ňom chceli zmeniť a ako, je tento blog.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Od 1. februára 2016 je každý držiteľ osobného motorového vozidla povinný pri používaní diaľnic mať zakúpenú elektronickú diaľničnú známku.

Súčasná situácia, kedy ani takmer po 4 mesiacoch spustenia novej formy platby za používanie diaľnic a jej následnej kontroly nie sú okresné úrady schopné zaslať pokuty tým, ktorí používajú diaľnice neoprávnene, je neakceptovateľná.

Nielen to je však problém tohto zákona. Dôvodov, prečo sme predložili náš návrh do NR SR, je viac. Tu je 6 najzásadnejších, ktoré sme chceli odstrániť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. Pokuta za neoprávnené použitie diaľnice je 300 EUR, čo je 6 násobok ceny ročnej známky. V žiadnej z okolitých krajín to tak nie je, dokonca v Maďarsku je táto pokuta ešte nižšia ako cena ročnej známky. Takáto vysoká pokuta nie je v žiadnom prípade výchovná, naopak, likvidačná. Navyše, ak posudzujeme mieru nebezpečnosti takého priestupku, táto je prakticky nulová. A výška pokuty zodpovedá v súčasnosti napr. pokute pri prekročení rýchlosti o 40km/hod, čo uznáte, je neporovnateľne nebezpečnejší priestupok. 
    NÁŠ NÁVRH:
    Zmena výšky pokuty na 100 EUR, pričom táto by bola znížená na 50, ak je zaplatená do 30 dní

  2. Možnosť pokutovať vodiča je až 2 roky, resp. za určitých okolností až 3. Ak príde po takejto dobe držiteľovi vozidla pokuta, celkom určite ho to nemotivuje zmeniť svoje správanie, naopak, spôsobí to zbytočný hnev a frustráciu z chovania štátu k daňovému poplatníkovi, ktorý aj napríklad cez spotrebné dane prispieva nemálo do štátneho rozpočtu.
    NÁŠ NÁVRH:
    Skrátenie doby na uloženie pokuty na 1 mesiac.

  3. Periodicity, na ktoré sa dajú zakúpiť elektronické známky, sú rigidné a nevyužívame ich elektronickú podobu. Aj keď máme možnosť zakúpiť si známky v elektronickej podobe, v platnosti naďalej ostali len známky 10 dňové, 30 dňové a ročné, pričom ročná platí len do konca januára nasledujúceho roka. Nevidíme na to žiaden dôvod, veď dnes sa dá kúpiť známka na 10 dní, tak prečo by sa nemohla dať kúpiť na ľubovoľný počet dní. Navyše, držitelia vozidiel, ktoré si zakúpili v priebehu roka, prichádzajú pri kúpe „ročnej“ známky o nemalé prostriedky.
    NÁŠ NÁVRH:Možnosť zakúpiť si diaľničnú známku na ľubovoľný počet dní, pričom maximálne na 365 dní.

  4. Nízka flexibilita v prípade záujmu dodatočne si diaľničnú známku kúpiť. Nezakúpenie známky pred vjazdom na diaľnicu môže mať veľa dôvodov. Či už pozabudnutie, nepozornosť, alebo iné neúmyselné dôvody. A napríklad aj núdzový stav, či už pri ochrane zdravia, záchrane života, alebo napríklad aj dočasnej neprejazdnosti nespoplatnenej paralelnej trasy. V súčasnosti je možné si zakúpiť známku do polnoci daného dňa, čo však nemusí stačiť a tak zbytočne vyrábame z vodičov porušovateľov predpisov.
    NÁŠ NÁVRH:
    Možnosť zakúpenia diaľničnej známky do polnoci nasledujúceho dňa.

  5. Hromadenie pokút v čase nábehu systému môže byť likvidačné. Vzhľadom k tomu, že do dnešného dňa nebol pokutovaný žiaden motorista, môže mať hromadná pokuta pre niektorých držiteľov vozidla likvidačné dôsledky. Pokuta sa udeľuje za každý deň jazdy po diaľnici bez platnej známky a môže teda dosiahnuť obrovskú sumu. Nakoniec, samotné ministerstvo dopravy potvrdilo, že slovenskí vodiči sa dopustili za ubehnuté obdobie viac ako 100 tisíc priestupkov jazdy po diaľnici bez platnej diaľničnej známky a zahraniční dokonca 150 tisíc. Je známa skutočnosť, že dôvodom, prečo je vozidlo evidované ako vozidlo bez platnej známky, môže byť aj obyčajný preklep pri kúpe známky a teda je veľa držiteľov vozidiel, ktorí nie sú si vôbec vedomí, že zaplatené nemajú. Našim návrhom nechceme pokutu úplne odpustiť, pretože by to nebolo morálne, avšak vzhľadom k nábehu nového systému navrhujeme čiastočný pardon.
    NÁŠ NÁVRH:
    Porušenie povinnosti mať zakúpenú diaľničnú známku pokutovať v období prvých 6 mesiacov od spustenia, teda od 1. februára do konca júla 2016 len jednou pokutou a to vo výške 50 EUR.

  6. Povinnosť zakúpenia diaľničných známok na prívesné vozidlá. Z okolitých krajín sme jedinou krajinou, v ktorej držiteľ vozidla je povinný si zakúpiť diaľničnú známku nielen za vozidlo, ale aj za prívesné vozidlo, (prívesné vozíky). Za rok 2014 tvorila suma za prívesné vozidlá inkasovaná za diaľničné známky približne 400 000 eur, čo pri celkovej sume vybratej na diaľničné známky približne 56 miliónov je 0,7 %. Je predpoklad, že zavedením elektronických známok a kontroly ich úhrady kamerovým systémom, bude odhalený prakticky každý držiteľ vozidla, ktorý diaľničnú známku nemá. A že teda logicky výber za predaj diaľničných známok stúpne o niekoľko miliónov eur. Toto nakoniec potvrdzujú už súčasné dáta, keď za obdobie od januára do apríla už dosiahli tržby predaj známok 43 mil. EUR, čo je o 20 % viac, ako v minulom roku. A je teda predpoklad, že to nakoniec bude 60 až 70 mil EUR. Okrem toho tým, že prívesné vozidlá sú často vo vlastníctve inej osoby ako držiteľa vozidla, ktorým je prívesné vozidlo ťahané, môže spôsobiť problémy v praxi, predovšetkým pri dokazovaní viny a vymáhaní pokút.
    NÁŠ NÁVRH:
    Povinnosť úhrady elektronickej diaľničnej známky na prívesné vozidlá zrušiť.

Nuž, dnes už vieme, že náš návrh, návrh SaS, v pléne NR SR neprešiel. Politická hlasovacia disciplína zvíťazila. Aj keď nebola prednesená jediná námietka z radov vládnej koalície, nenašiel sa jediný ich poslanec, ktorý by tento návrh podporil. Hlasovanie o ňom nájdete tu. Som však presvedčený, že je dobré, aby slovenskí motoristi o našich návrhoch vedeli. A mohli ich porovnať s tými, ktoré pripravuje ministerstvo dopravy. 

Je mi naozaj ľúto, a nie kvôli tomu, že náš návrh neprešiel, ale že motoristi ostávajú naďalej v neistote, ako budú riešení tí zlí „neplatiči“ . A ako nakoniec minister dopravy zavedie flexibilné sadzby platieb za diaľnice. A ako bude nakoniec sankcionovať tých, ktorí pre akýkoľvek dôvod náhodne použili diaľnicu v núdzi a ako budú riešené úhrady za prívesné vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za klub SaS môžem vyjadriť prísľub, že čokoľvek bude zlepšovať neutešený stav v platbách za používanie diaľnic, podporíme. Je mi len ľúto, že návrh z ministerstva dopravy, alebo poslancov z vládnej koalície už dávno v pléne NR SR predložený nebol.

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu