reklama

Poplatok za rozvoj… cítite tú pachuť socializmu?

Tak nám smerácki poslanci schválili Zákon o poplatku za rozvoj. Už ten názov je desivý. Ale zdaňovanie pokroku a rozvoja bolo a je pre socialistov vlastné. Namiesto systémových riešení, ktoré prinesú pokrok, zdania ho.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Hlavný nezmyslel tohto poplatku je rovnako ako pri poplatkoch pri registrácii vozidiel, že ho platíte a nemáte ešte z predmetu zdanenia a jeho používania žiaden osoh. Poplatok sa má totiž platiť už vydaním právoplatného stavebného povolenia. Teda ešte ste ani nezakopli do zeme, platiť musíte.

Zákon stanovuje povinnosť mestám (áno, povinnosť, lebo dolná hranica je presne stanovená) vyberať od stavebníkov poplatok za podlahovú plochu 10 až 35 eur/m2. Presné pravidlá si mestá určia vo VZN. Tak si rozoberme na drobné, čo nám to prinesie a v čom skomplikuje existujúci stav:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Mestá MUSIA vyberať poplatok, aj keby nechceli (nemajú tak motivačný nástroj). A zákon ich núti prijať VZN, ktoré môže vyvolať ďalšie spory pri zonácii časti mesta a samozrejme korupciu.

2. Nový poplatok (daň z rozvoja) zaťaží stavebné úrady ďalšou byrokraciou.

3. Definícia na čo sa tie peniaze použijú a kam je nepresná a nakoniec nemusia byť tie výnosy vôbec zmysluplne využité na účel, s ktorým rátal predkladateľ zákona.

4. A to najlepšie nakoniec, zákon nepozná výnimku - rekonštrukcie stavieb, zmena účelu, atď. Predpokladám, že tu vznikne chaos, ktorému sa úradníci na stavebných úradoch veľmi nepotešia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tých zmätočných situácií vznikne určite viac, tak ako to býva vždy pri výklade nových pojmov v každej novele stavebného zákona.

A riešenie je jednoduché. Len sa ho súdruhovia boja. Ak má byť účelom zákona získať prostriedky na budovanie infraštruktúry, potrebnej k využívaniu novo postavených objektov, je tu „inštitút Dane z nehnuteľnosti“. Jej výška môže flexibilne odrážať potreby mesta na nové cesty, parkovacie plochy, detské ihriská, nemocnice, školy a podobne. A je trvalým príjmom. Nevraviac o využití ďalšieho nástroja, vytvárať tlak na využívanie už postavených objektov a nie ich chátranie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je však pred voľbami. A preto je oveľa jednoduchšie ukázať na tých zlých developerov, ktorí „arogantne“ stavajú a nerešpektujú zákony a nefinancujú nám cesty. Než upraviť dane z nehnuteľností a zodpovedne občanom preukazovať, na aké infraštruktúrne projekty tie dane boli naozaj použité.

A tu už nevravím o investoroch, ktorí sa chystajú (alebo chystali?) stavať výrobné haly v rozlohách 10,000 m2 a viac..

Čo dodať? Takýto zákon nikdy nemal uzrieť svetlo sveta a ja len pevne dúfam, že ho prezident nepodpíše a spolu s vrátením zákona do NR SR vysvetlí cteným súdruhom, že tu majú iný nástroj a zdroje, z čoho majú infraštruktúru financovať.

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu