Kam sa bude ďalej UBERať slovenská osobná doprava?

Autor: Miroslav Ivan | 19.8.2015 o 15:16 | (upravené 19.8.2015 o 18:15) Karma článku: 9,11 | Prečítané:  2969x

Na Slovensko prišla podnikať v oblasti osobnej dopravy spoločnosť UBER a neostalo to bez komentárov. Verejnosti aj médií. Ich príchod na trh niekoho potešil, niekoho nie. 

Taxikári sú nespokojní, lebo im pribudla konkurencia. Štátni úradníci si nevedia rady, či to je legálne podnikanie, alebo nie je. Dôvodov pre uvedené úvahy je viac:

1. Sú automobily používané na prepravu bezpečné?

2. Sú vodiči, ktorí vykonávajú prepravu, spoľahliví?

3. Nejedná sa náhodou o daňové úniky?

Ak si podrobne rozoberieme všetky 3 otázky, riešenie celej situácie môže byť veľmi jednoduché.

Upravme zákon, ktorý už nezodpovedá dobe a nechajme na ľudí, ktorú z foriem prepravy si vyberú.

UBER prišiel s nápadom a nastavil zrkadlo nášmu skostnatenému systému licencovania osobnej dopravy. A nielen nám, ale vo viacerých krajinách Európy a celého sveta. Problémom nie je UBER a ich akcieschopnosť, ale to, že byrokratickými bariérami sťahujeme slučku podnikateľom v doprave a tak poškodzujeme zákazníkov, podnikateľov a nakoniec aj štát ako taký (ale to nižšie).

K bodu 1: Všetky osobné automobily sú vyrábané na prepravu osôb a majú stanovené pravidelné technické prehliadky zákonom. Aký je dôvod, aby tie, čo sa používajú v rámci komerčnej prepravy mali prísnejší režim? Alebo nám na životoch ľudí, ktorí sa vozia vo vlastných autách, alebo vozia svoje rodiny, nezáleží? Ak vozidlo spĺňa podmienky STK, potom nie je žiaden logický dôvod, aby na komerčnú prepravu také vozidlo spĺňalo ešte ďalšie nezmyselné požiadavky.

K bodu 2: Predpokladám, že autoškoly a následne vykonávané testy sú garanciou schopnosti vodiča riadiť vozidlo. V ktorom často vozí svojich najdrahších, svoje rodiny. Aký logický dôvod má vyžadovať od vodiča v komerčnej sfére ďalšie požiadavky? Alebo má platný VP, alebo nemá.

K bodu 3: Ten súvisí aj s ďalšou podmienkou vydania koncesie a to namontovaným taxametrom. Ak viem, koľko mám zaplatiť, nikto taxameter nepotrebuje. A čo sa týka účtov za prepravu, úprimne, koľkí z vás si niekedy vypýtali bloček za platbu v taxíku? Spôsob, akým sa vyberá platba za prepravu u zmieneného prepravcu je garanciou oveľa väčšej transparentnosti a výberu daní, ako je tomu teraz.

Preto, ak chce štát niečo v tejto situácii robiť, je načase prestať bojovať s tými, ktorí prinášajú nápady a okamžite prispôsobiť legislatívu tak, aby každý, kto má chuť v doprave podnikať, mal možnosť. A neklásť mu polená pod nohy. Lebo práve konkurencia na trhu má šancu zvyšovať kvalitu služby, znižovať ceny a dávať spotrebiteľovi možnosť výberu.

Sociálne siete sú už dnes plné ponúk na zdieľanie prepravy. Stačí, aby sa len takáto činnosť zlegalizovala zákonom.

Nakoniec, masovo rozšírené zdieľanie vozidiel pri preprave môže mať veľmi pozitívny vplyv na zníženie nezamestnanosti (je veľa ľudí, ktorí si tak môžu privyrábať) a môže mať nakoniec aj efekt na znížení počtu motorových vozidiel na cestách...

Na záver. Taxislužby sú len jednou z foriem prepravy osôb, ktoré sú legislatívne podchytené v Zákone o cestnej doprave. Stále živý prípad spoločnosti RegioJet, keď VÚC rozhodlo neudeliť licenciu na zriadenie linky Banská Bystrica-Bratislava, je ďalším dôkazom nefungujúceho trhu v oblasti dopravy. Návrh strany SaS o zmenu zákona poslanci Smeru nepodporili. Meškanie Ministerstva dopravy v liberalizácii železničnej prepravy a zásadné vpustenie súkromných prepravcov do tohto sektora (zatiaľ len linka Komárno-Bratislava) je ďalším príkladom liknavosti a neschopnosti reagovať na vývoj trhu.

V strane Sloboda a Solidarita v súčasnosti finišujeme s volebným programom. V časti Doprava to bude zásadné riešenie liberalizovania podmienok na trhu osobnej dopravy. Autobusovej, železničnej a prevádzky taxislužieb. Slobodné podnikanie totiž znamená príležitosti pre šikovných a zlepšenie dostupnosti a zníženie cien pre cestujúcich. Je to ďalší krok, aby sa na Slovensku oplatilo žiť, pracovať a podnikať. A o to by nám malo ísť. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?