S určitou pravidelnosťou sledujem stránku Úradu pre verejné obstarávanie, predovšetkým kvôli plánovanému obstarávaniu koncesionára na Pekelne predražený projekt obchvatu Bratislavy . Bude to celkom určite zaujímavé čítanie.
Späť ale k téme diaľničných nálepiek. Ideme elektronizovať ich distribúciu. Odhadovaná cena za zmluvný kontrakt na 67 mesiacov je takmer 31 miliónov EUR. Čo je v prepočte 5,5 mil. EUR ročne.
Ako je tomu dnes?
V roku 2015 zaplatíme Slovenskej pošte a.s. províziu vo výške 5,99 % zo sumy predaných diaľničných známok. Teda, pri predaji známok v hodnote 52-54 mil. EUR ročne je to maximálne 3,5 mil. EUR! A to už vrátane nákladov na tlač známok ( 250 tis. EUR).
Každému človeku s obyčajným sedliackym rozumom sa natíska otázka, prečo ideme platiť za distribúciu známok o 2 mil EUR ročne viac, keď to celé ideme elektronizovať?!?!
Ak sa súkromný podnikateľ rozhodne zavádzať elektronizáciu akýchkoľvek procesov, očakáva od toho významnú úsporu. Nie naopak!
Som motorista a už teraz sa obávam, na základe skúsenosti so zavádzaním elektronického mýta, či to vôbec bude fungovať. A dodávam, ( keď vidím, čo všetko dokážu akože IT firmy prisaté na štátnom rozpočte zbabrať) že osobne dôverujem viac nálepke na skle. Asi som staromódny.
Ak už chce štát niečo elektronizovať, potom nech nastaví cenu obstarávania ( pri prepočte na rok) nižšiu, ako je tomu v súčasnosti a nie naopak. Alebo dĺžku kontraktu a podmienky tak, aby boli garantované výnosy zo známok vyššie, ako sú dnes.
Argumentu, že sa vysúťaží nižšia cena, neverím. Na toto obstarávanie boli podané námietky už v minulosti a obávam sa, že to opäť skončí maximálne s jednou ponukou, rovnako, ako pri výbere konzultanta pre obchvat Bratislavy.
Viac ako 10 mil. EUR za dobu tohto kontraktu by sa určite dalo využiť lepšie!!
Čo Vy na to, pán Počiatek?