reklama

Rušenie IC vlakov ako dôsledok nesystémovej a socialistickej politiky vlády Roberta Fica

Rušenie IC vlakov štátneho železničného dopravcu je dôsledok nesystémovej a socialistickej politiky vlády Roberta Fica, ktorá „vlakmi zadarmo“ zasiahla do podnikateľského trhu v oblasti prepravy osôb.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Príčiny odlivu cestujúcich z IC vlakov môžu byť dve:

  1. "Kanibalizmus” vo vlakovej doprave samotného štátneho prepravcu ZSSK, kde jeho vlastné rýchliky preberajú cestujúcich IC vlakov, pretože v rýchlikoch môžu cestovať zadarmo, alebo

  2. neschopnosť štátneho prepravcu bez dotácii do IC vlakov konkurovať súkromnému prepravcovi

Nech už je hlavnou príčinou ktorýkoľvek z týchto dôvodov, výsledok len potvrdzuje, ako nesystémovo vláda Roberta Fica zasahuje do trhu železničnej prepravy osôb.

Poďme si ale urobiť trochu obraz o fungovaní celej železničnej siete SR a doprave na nej.
Pod Ministerstvom dopravy ako zriaďovateľom fungujú 3 spoločnosti:

  1. ŽSR ( Železnice Slovenskej republiky), spravujú a prevádzkujú železničnú sieť, teda koľajnice a príslušenstvo, za to im prepravcovia platia

  2. ZSSK CARGO (Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.) , vykonáva nákladnú dopravu

  3. ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.) , vykonáva prepravu osôb.

    To pre vysvetlenie, nakoľko sa často uvedené spoločnosti v diskusiách zamieňajú.

O spoločnosti ZSSK CARGO a ich “šikovných” ekonomických plánoch oživenia písal môj stranícky kolega, Karol Galek v troch blogoch I, II a III.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto blogu sa chcem venovať postaveniu ZSSK na trhu železničnej prepravy osôb a “slobodnému” podnikateľskému prostrediu v tomto segmente dopravy v SR.

S prepravou osôb vo vlakoch to nieje tak ako v autobusoch, tam si prímestské linky objednáva VÚC, linky MHD zase mesto a podľa objednávok aj za to platí prevádzkovateľovi. Okrem nich sú ešte komerčné linky bez dotácií. Tam je tiež čo zlepšovať. Náš návrh je tu.


V železničnej osobnej preprave je to inak. Tu je jediným objednávateľom štát a ten si objednáva na základe Zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme dopravu u dvoch dopravcoch:

  1. ZSSK , v roku 2013 to bolo takmer 29,1 mil vlakových kilometrov (vlkm), teda 96% objemu prepravy

  2. RegioJet, v roku 2013 to bolo 1,2 mil vlkm, teda 4%

Zmluva medzi SR a ZSSK garantuje štátnemu prepravcovi, ZSSK do konca roka 2020 minimálny podiel na tomto trhu 65% a zo súčasného stavu sa môže medziročne “ukrajovať “ max 10%. To je celkom slušná zábezpeka pred akoukoľvek konkurenciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do tejto situácie vstúpil súkromný prepravca zavedením komerčných rýchlikov Bratislava-Žilina-Košice. Bez akejkoľvek dotácie. Čo urobila vláda Roberta Fica? Aby pomohla vlastnej štátnej spoločnosti, zaviedla vlaky zadarmo pre určité skupiny osôb. Čím zasiahla autobusových prepravcov, ktorým zobrala klientov, zaťažila štátnu kasu a radikálnym spôsobom zasiahla do prostredia, v ktorom podnikal súkromný železničný prepravca.

Cestovné zadarmo však neplatilo pre IC vlaky a dôsledky sa zakrátko prejavili. Vedenie ZSSK ruší linky. Nevadí im, že ich vlastné rýchliky prevzali niektorých cestujúcich, vadí im ale podnikateľské správanie súkromného prepravcu, ktorého v prípade ekonomických problémov ale nikto zachraňovať nebude, na rozdiel od nich, ktorí majú za sebou štátneho vlastníka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neschopnosť konkurovať súkromnému prepravcovi pri rovnakých ekonomických podmienkach len potvrdzuje, že je najvyšší čas skoncovať so socialistickým riadením železničnej osobnej prepravy a liberalizovať trh v dopravných službách vo verejnom záujme.

Vstupom ďalších prepravcov na trh a hlavne súťažou medzi nimi by získali nielen cestujúci, ale aj štátna kasa. Prevádzkovanie linky Bratislava-Komárno súkromným prepravcom, spoločnosťou RegioJet je toho jasným dôkazom. Stiahli k sebe množstvo cestujúcich s áut a dostávajú za svoje výkony nižšiu sumu na vlkm, ako štátny prepravca.

Štát by mal otvoriť čo najskôr Zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme. Zrušiť dominantné postavenie štátneho prepravcu,ZSSK, ktoré má tento zmluvne zabezpečené do konca roku 2020 a umožniť na tento trh vstúpiť súkromným prepravcom. Súťažou medzi nimi by sme dosiahli skvalitnenie služieb pre cestujúcich, zníženie dotácii do štátom objednaných dopravných slušieb, teda úsporu v štátnom rozpočte a štát by si nemusel “kupovať” cestujúcich formou cestovania zadarmo. O úspešnosti prepravcu by rozhodovali cestujúci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Milióny, ktoré takto vyhadzujeme na kupovanie cestujúcich by našli určite lepšie uplatnenie. Napríklad na rekonštrukciách rozbitých ciest, kde nie sú žiadne železničné trasy a jediným možným spôsobom hromadnej dopravy sú autobusy. 

Miroslav Ivan

Miroslav Ivan

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme to MY, kto rozhoduje a kým nebudeme MY všetci politikmi so záujmom o verejné veci, nič v našej krajine sa nezmení.Občan tejto krajiny, ktorý chce prispieť k zlepšeniu života svojich detí a ďalších generácií na Slovensku. Poslanec NRSR za stranu SaS a tímlíder pre Dopravu a Stavebníctvo. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu