Postup registrácie nových MV upravuje Zákon o cestnej premávke 8/2009 a Vyhláška 9/2009.
Nie ste sami, komu to takto nevyhovuje
Na adresu SaS dostávame podnety z praxe a jedným z nich je tento, ktorý popisuje zbytočné komplikácie procesu, týkajúceho sa používania zvláštneho evidenčného čísla ( tzv. prevozná značka ), označená písmenom M, ktorá slúži len na dobu prevádzky vozidla od jeho zakúpenia do jeho registrácie na DI.
Zákon túto kategóriu spojil spolu s vozidlami, ktoré sú využívané na testovacie účely a tak zbytočne obmedzil kupujúcich, ale aj predávajúcich. A to je ten problém.
Táto značka kategórie M má totiž platnosť 1 rok a predávajúci si za každú musí zaplatiť 33 EUR. Obyčajne si ich kupuje 15 až 20 (podľa intenzity predaja) a priebežne ich zapožičiava nadobúdateľovi vozidla do doby registrácie na DI. Predajcovia vozidiel tak musia každý rok kupovať nové. Kupujúci zas, po registrácii vozidla sú nútení túto značku vrátiť, s čím sú spojené ďalšie náklady. V praxi sa predávajúci istia proti strate, resp. nevráteniu značiek a vyberaniu záloh za ne, čo opäť komplikuje obom stranám celý proces. Zvlášť, ak kupujúci také vozidlo registruje ďaleko od miesta jeho zakúpenia.
A pritom táto značka slúži len na niekoľko dní, od kúpy do registrácie vozidla.
Sloboda a Solidarita má riešenie
V niektorých krajinách, vrátane Českej republiky majú pre vozidlá v dobe od zakúpenia do ich registrácie zavedené zvláštne značky len pre túto kategóriu. To umožňuje povoliť ich vyhotovenie z papiera, nakoľko sú vydávané len na tento účel a majú obmedzenú platnosť.
V tomto kontexte pripravujeme návrh novely zákona o cestnej premávke, oddelíme vozidlá na testovacie jazdy od vozidiel, ktoré potrebujú zvláštne EČ len na dobu od kúpy do registrácie a umožníme tak ich vyhotovenie z ekonomicky nenáročného materiálu, papiera.
Výsledok? Predajca vozidiel sa zbaví starostí so zakúpením drahých plechových zvláštnych EČ kategórie M 1x ročne. Odpadáva mu problém s výberom depozitu za ne a kupujúci po registrácii papierové zvláštne EČ odovzdá na DI, resp. znehodnotí, nakoľko mu uplynula platnosť.
Podrobnosti už upraví vykonávajúci predpis.
Osobne predpokladám, že by nemal byť problém, aby predloha takej EČV bola v elektronickej podobe s s možnosťou stiahnutia zo stránky DI. Dokonca aj v prípade, ak by bolo potrebné si ju zakúpiť na jednorazové použitie, nepredpokladám cenu za ňu vyššiu ako 5 EUR, ktorú kupujúci nebude mať problém predajcovi jednorázovo zaplatiť.
V tomto kontexte predložíme návrh zákona na najbližšiu schôdzu NRSR.
Verím, že väčšinový poslanecký klub SMERu pochopí, že to je návrh, ktorý pomôže všetkým, motoristom, predajcom MV a aj úradníkom.
A že tento náš návrh podporí.Všetkým by odpadlo starostí a ušetrili by nemalé finančné prostriedky.
Máme rozpracované aj iné návrhy
Samozrejme, problematika registrácie vozidiel a prideľovanie EČ by mohlo byť upravené aj v iných častiach :
viazať EČV na osobu, nie na vozidlo, množstvo EČV končí v odpadkoch a nemuselo by,
umožniť prerušiť platenie PZP na kratšiu dobu, ako rok a to bez nutnosti odhlasovania vozidla z evidencie (sezónne MV, motocykle),
umožniť motocyklistom to, čo už dnes zákon umožňuje cyklistom, využívať krajnicu a priestor medzi vozidlami v prípade dopravných zápch, samozrejme pri stanovení maximálne dovolenej rýchlosti na tento úkon a dodržaní bezpečnosti cestnej premávky.
Tieto a aj iné návrhy nájdete postupne v našom volebnom programe do volieb 2016. Legislatívne pripravené návrhy budeme postupne predkladať na rokovanie NRSR.