Už v septembri 2014 niektoré médiá upozorňovali na pozoruhodné metódy hľadania poradcu a tiež na riziko, že kritéria verejného obstarávania sú pravdepodobne šité na konkrétneho uchádzača.
A aké boli výsledky? Ponuku poslal len JEDEN uchádzač! A ten VYHRAL! Nejdem sa teraz zaoberať tým, kto to bol a čo mal spoločné s poradcom pre iný PPP projekt na R1, to si nakoniec pozriete sami z dokumentov. Mňa v tom zaráža fakt, že ministerstvu postačuje jedna ponuka na to, aby z nej vybrala víťaza. A tento víťaz nám vypracoval štúdiu realizovateľnosti na obchvat Bratislavy za 6.000.000 EUR s odporúčaním, že model PPP je to najvhodnejšie, ako celý obchvat postaviť.
Zákon o VO v § 46 hovorí o tom, čo v prípade, že je predložená 1 ponuka. Nuž, ak to neviete, tak zákon umožňuje takéto VO nezrušiť, akurát vyžaduje od obstarávateľa vysvetliť, prečo takéto obstarávanie zrušené nebolo. A aké bolo vysvetlenie ministerstva dopravy v tomto prípade?
„Po racionálnom úsudku a zhodnotení uvedených skutočností má verejný obstarávateľ za to, že nezrušenie použitého postupu zadávania užšej súťaže nadlimitnej zákazky na predmet „Poskytovanie komplexného poradenstva pri zadávaní a realizácii koncesie vybraných úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 a právna, technická a finančná podpora v súvislosti s aplikáciou koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1: Nitra Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat“ je plne v súlade s princípom nediskriminácie uchádzačov a s princípom transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti a nevidí dôvod na neakceptovanie ponuky úspešného uchádzača.”
Neviem ako vy, čitatelia, ale ak mám na stole jednu ponuku a teda ju nemám s čím iným porovnávať, tak si dovolím tvrdiť, že takáto ponuka je NETRASPARENTNÁ, celkom určite NEEFEKTÍVNA a NEHOSPODÁRNA. A preto neakceptovateľná.
Pred pár dňami bol do medzirezortného pripomienkovania predložený návrh nového zákona o VO. Problematický §, ktorý umožňuje nezrušiť VO aj v prípade, že jeho výsledkom bude len jedna ponuka, v zákone ostal!
Slovensko má pred sebou 7 rokov nového rozpočtového obdobia Európskych fondov a plánovaná výstavba diaľničnej siete prekonáva všetky predchádzajúce obdobia. Ak ostane v zákone o VO táto klauzula, budeme svedkami VO s jedným uchádzačom s veľkou pravdepodobnosťou stále častejšie. Súčasný dominantný zhotoviteľ bude naďalej víťaziť a bude si najímať tých, ktorí nedokážu splniť kritériá VO. A to všetko v zmysle zákona!
A možno sa nám budú opakovať aj reštrukturalizácie...
Jediným riešením je povinnosť obstarávateľa, ZRUŠIT také VO, kde je len jedna ponuka. A nastaviť kritéria tak, aby bolo vytvorené súťažné prostredie pre viacerých uchádzačov. Len tak môžeme získať najnižšiu cenu pri požadovanej kvalite a postaviť maximum kilometrov v čo najkratšom čase.
Poslanci strany SaS budú na tieto nedostatky v zákone o VO na rokovaní NRSR upozorňovať a verejnosť informovať.