Ako sme vybrali poradcu na PPP projekt obchvatu BA? Jedna ponuka ministrovi stačila!

Autor: Miroslav Ivan | 20.2.2015 o 8:40 | (upravené 20.2.2015 o 8:51) Karma článku: 11,20 | Prečítané:  20674x

O pekelne predraženom projekte (v skratke PPP) na obchvat Bratislavy sa toho už popísalo celkom dosť. A dúfam, že sa ešte bude. Málokto si ale všimol, ako to vlastne bolo s výberom poradcu, ktorý vypracoval štúdiu realizovateľnosti tohto projektu. A ktorú potom vláda SR schválila.

Už v septembri 2014 niektoré médiá upozorňovali na pozoruhodné metódy hľadania poradcu a tiež na riziko, že kritéria verejného obstarávania sú pravdepodobne šité na konkrétneho uchádzača.

A aké boli výsledky? Ponuku poslal len JEDEN  uchádzač! A ten VYHRAL! Nejdem sa teraz zaoberať tým, kto to bol a čo mal spoločné s poradcom pre iný PPP projekt na R1, to si nakoniec pozriete sami z dokumentov. Mňa v tom zaráža fakt, že ministerstvu postačuje jedna ponuka na to, aby z nej vybrala víťaza. A tento víťaz nám vypracoval štúdiu realizovateľnosti na obchvat Bratislavy za 6.000.000 EUR s odporúčaním, že model PPP je to najvhodnejšie, ako celý obchvat postaviť.

Zákon o VO v § 46 hovorí o tom, čo v prípade, že je predložená 1 ponuka. Nuž, ak to neviete, tak zákon umožňuje takéto VO nezrušiť, akurát vyžaduje od obstarávateľa vysvetliť, prečo takéto obstarávanie zrušené nebolo. A aké bolo vysvetlenie ministerstva dopravy v tomto prípade?

Po racionálnom úsudku a zhodnotení uvedených skutočností má verejný obstarávateľ za to, že nezrušenie použitého postupu zadávania užšej súťaže nadlimitnej zákazky na predmet „Poskytovanie komplexného poradenstva pri zadávaní a realizácii koncesie vybraných úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 a právna, technická a finančná podpora v súvislosti s aplikáciou koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1: Nitra Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat“ je plne v súlade s princípom nediskriminácie uchádzačov a s princípom transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti a nevidí dôvod na neakceptovanie ponuky úspešného uchádzača.

Neviem ako vy, čitatelia, ale ak mám na stole jednu ponuku a teda ju nemám s čím iným porovnávať, tak si dovolím tvrdiť, že takáto ponuka je NETRASPARENTNÁ, celkom určite NEEFEKTÍVNA a NEHOSPODÁRNA. A preto neakceptovateľná.

Pred pár dňami bol do medzirezortného pripomienkovania predložený návrh nového zákona o VO. Problematický §, ktorý umožňuje nezrušiť VO aj v prípade, že jeho výsledkom bude len jedna ponuka, v zákone ostal!

Slovensko má pred sebou 7 rokov nového rozpočtového obdobia Európskych fondov a plánovaná výstavba diaľničnej siete prekonáva všetky predchádzajúce obdobia. Ak ostane v zákone o VO táto klauzula, budeme svedkami VO s jedným uchádzačom s veľkou pravdepodobnosťou stále častejšie. Súčasný dominantný zhotoviteľ bude naďalej víťaziť a bude si najímať tých, ktorí nedokážu splniť kritériá VO. A to všetko v zmysle zákona!

A možno sa nám budú opakovať aj reštrukturalizácie... 

Jediným riešením je povinnosť obstarávateľa, ZRUŠIT také VO, kde je len jedna ponuka. A nastaviť kritéria tak, aby bolo vytvorené súťažné prostredie pre viacerých uchádzačov. Len tak môžeme získať najnižšiu cenu pri požadovanej kvalite a postaviť maximum kilometrov v čo najkratšom čase.

Poslanci strany SaS budú na tieto nedostatky v zákone o VO na rokovaní NRSR upozorňovať a verejnosť informovať. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?